Bliv kontaktperson

EN HJÆLPENDE HÅND GØR EN STOR FORSKEL
Det har stor betydning for god og effektiv integration, at nyankomne borgere får en dansk kontaktperson så hurtigt som muligt. Som kontaktperson påtager man sig at hjælpe en flygtning (evt. en familie) med de praktiske og forståelsesmæssige udfordringer ved at blive en del af det danske samfund: Sprog, kultur, netværk osv.

Når man har fået opholdstilladelse i Danmark, bliver man bopælsplaceret i en by – i vores tilfælde Randers. De fleste kommer til byen helt uden netværk og uden det store kendskab til hverken Danmark eller Randers. Hjælpen vil derfor være størst i den første periode, hvor den nye borger lige skal lære alting at kende. Der er også flygtninge, der efterspørger kontaktpersoner, selvom de har boet her et stykke tid, for alting bliver altså lidt nemmere med en venlig, hjælpende hånd.

HVAD KAN DU HJÆLPE MED?
Der er mange nye ting, der skal læres, udover sproget, og som kontaktperson vil du kunne guide personen/familien igennem de mange ting, der kan dukke op.

Flygtningen står naturligvis ikke HELT alene, da man fra kommunens side også tager hånd om de nye borgere, men en venlig hjælp til helt almindelige hverdagsting kan man ikke få hjælp til fra kommunen. Det er ganske op til dig, hvor meget du kan og vil hjælpe med. Herunder er listet nogle eksempler på, hvad det f.eks. kan indeholde:

  • Tal dansk – den bedste hjælp!
  • Fortæl om det danske samfund, danske traditioner og den danske historie.
  • Hjælp til at læse breve.
  • Hjælp til selvhjælp – f.eks. få fat i fiskekort og fange sin egen mad.
  • Budget – det kan være svært at overskue.
  • Vise vej til gratis tilbud i byen – se kalenderen.
  • Gratis/billig mad – hvor kan man finde det?
  • Bisidder til møder – eller kontakt Bisidderforeningen.
  • Rettigheder – der er altid hjælp at hente!
  • Tage med til arrangementer – hvis man har lyst.

Husk også at tage hensyn til dig selv, så du ikke påtager dig mere, end du kan overskue.

FIND HJÆLP
Under Praktisk information kan du finde og downloade forskellige foldere, der kan hjælpe dig i det daglige. Der er f.eks. foldere om, hvordan man kan lære andre at tale dansk, om bolig, økonomi og en guide til sundhedspleje for børn.

GODE RÅD
Der er allerede kontaktpersoner i sving, og de deler gerne ud af deres erfaringer. Udover at kunne finde svar her på vores hjemmeside, er der også en Facebookgruppe: KONTAKTPERSON VB Randers

Der dukker hele tiden nye ting/emner op, så dette er bare eksempler:

Hvad gør du hvis …
… din kontakt har fået myoser og er henvist til fysioterapi fra lægen, men har ikke råd?
… din kontakt gerne vil gå til fritidsaktivitet?
… din kontakt står med en regning, de ikke kan betale? (Du skal IKKE betale den!)

Uskrevne regler
Hvis I færdes ude i samfundet og støder på en uskreven regel, som vi bare har liggende på rygraden, så forklar den/dem, for man er jo nødt til at få det at vide, hvis man skal lære dem. F.eks.:

  • Vi overholder aftaler og tidspunkter.
  • Vi melder afbud, hvis vi ikke kan komme.
  • Vi sidder sammen og spiser ved bordet.
  • Vi taler ikke så højt i det offentlige rum.
  • Køkultur.
  • Folk går i det tøj, de har lyst til – og det er ok!
  • Man spørger om lov til at ryge eller går udenfor.


DU FÅR TIL GENGÆLD

  • Varme i hjertet af at gøre godt for andre, win-win!
  • Fantastiske og unikke oplevelser
  • Venskaber på tværs af kulturer (hvis du ønsker det)
  • og meget, meget mere!


HVORDAN MELDER JEG MIG SOM KONTAKTPERSON?

Det gør du helt enkelt ved at kontakte koordinatorerne, Paul Jensen-Fisker, Grethe Tøttrup og Bent Fenger Jensen, på e-mailadressen kontaktperson@venligboerne-randers.dk